Vandaag de eerste les van de Cursus Samplelogie door DJ Snef. De eerste les van vele dus be sure to check back hier op de blog van onze grote vrienden Ol en Yos!

Op deze plek zal ik de komende tijd voor jullie uiteen proberen te zetten hoe samples, ook wel breaks genoemd, van bestaande platen, al dan niet bewerkt, terugkomen in nieuwere (hiphop-)platen. Dit lijkt simpel knip-en-plak-werk, maar je zult zien dat dat niet altijd het geval is. Er zijn producers die het samplen tot een ware kunst hebben verheven. Dit samplen is de basis van de hiphop en in zekere zin van nog veel meer ‘moderne’ elektronische muziek. Laat ik niet teveel lullen, maar gelijk van start gaan en waarom dan ook niet meteen met wellicht de meest gesamplede plaat ooit: James Brown – Funky Drummer.

Een klassieke track en sample! Opgenomen tijdens een sessie in 1969, een whopping 09:14 lang en in 1970 gereleased als 2 kanten van een 7″ single, maar nooit op een album. In 1986 echter, komt er een Remix and Rarities-album van James Brown uit, waarop de track in zijn originele staat is terug te vinden. Rond 05:20 geeft James Brown Clyde Stubblefield 8 bars de tijd om te shinen en hier wordt geschiedenis geschreven, want later één van de meest gesamplede drumbreaks ooit. Op dit album staat eveneens een zogenaamde Bonus Beat Reprise, een edit van de New Yorkse DJ Krivit die James’ break filtert en 3 minuten lang loopt en misschien is het wel deze edit geweest die er uiteindelijk voor zorgt dat zo’n beetje elk zichzelf respecterende rapper in de jaren daarna deze break pakt. In zijn originele vorm of bewerkt, maar altijd met de swingende groove van Clyde Stubblefield.

Clyde Stubblefield

Clyde Stubblefield, de man die door toedoen van de corrupte muziekindustrie van die tijd, nog altijd geen royalties ontvangt voor dit nummer. Drummers werden in die tijd niet gecredit als songwriter, drums dragen niet bij aan de melodie of tekst, zo was de redenering en werden dus voor niet meer betaald als alleen de sessies waaraan ze meewerkten. Als hij geweten zou hebben hoe vaak dit stukje drummen zou worden gerecycled en dat hij daar geen cent van zou terugzien, zou hij dan nog zo z’n best hebben gedaan?

Zoals gezegd, een break, gebruikt door zo’n beetje iedereen in de hiphop-game, maar ook in de popwereld van begin jaren 90. Voorbeelden te over, maar natuurlijk geef ik jullie er een paar.

Langzamer afgespeeld en met een basslijntje

Origineel doch gangster gesampled door Ice-T

Maar ook onze eigen Osdorp Posse was niet vies van James Brown

Als je dacht dat alleen rappers dit konden, wat dacht je van deze?

George Micheal vond de break zo goed, hij besloot hem maar meteen vaker te gebruiken

Een waar kunststukje dus, uiteindelijk zo vaak gesampled dat het een lieve lust is.

Volgende keer gaan we op zoek naar een wat obscuurder voorbeeld van Samplelogie en verwacht in de komende weken ook meer in-depth informatie over hoe samplen werkt, wat het verschil tussen choppen en loopen is en hoe je voorkomt dat je de advocaat van de artiest in kwestie achter je aan krijgt!

Aai over de bol!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s